Laiminlyönti kaltoinkohtelun muotona hoivapalveluissa

Laiminlyönti on sellaisten hyödykkeiden ja palvelujen tarjoamatta jättämistä asukkaalle, jotka ovat välttämättömiä fyysisen vahingon, kivun tai henkisen kärsimyksen välttämiseksi. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toimintakykyä tai hyvinvointia vaarantavia puutteita on hoivapalvelujen henkilöstömitoituksessa, tarvikkeissa, palveluissa tai henkilökunnan koulutuksessa. Laiminlyönti voi olla tahallista tai tahatonta.

Hoivakodissa asuvalla henkilöllä on oikeus elää ilman kaltoinkohtelun tai laiminlyönnin kokemuksia. Hoivakotien tulisi tarjota jokaiselle asukkaan palvelut ja toiminnot, joiden avulla hän voi saavuttaa tai ylläpitää parhaan mahdollisen fyysisen, henkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn.

Laiminlyönnin merkkejä voivat olla:

– Painehaavat

– Aliravitsemus tai selittämätön laihtuminen

– Nestehukka

– Huono henkilökohtainen hygienia; pitkät tai likaiset kynnet, leikkaamattomat tai pesemättömät hiukset, huonontuva hammashygienia (mahdollisesti vaikeudet syödä kipeiden hampaiden vuoksi) tai hammasproteesien hoitamattomuus

-Eristäytyminen/eristäminen; ei tarjota tai anneta mahdollisuutta vuorovaikutukseen muiden kanssa hoivakodissa tai yhteisössä

-Apuvälineiden, kuten keppien, pyörätuolien, asukkaalle sopivien silmälasien tai hammasproteesien tarjoamatta jättäminen

-Usein toistuvat tai selittämättömän muutokset asukkaan hyvinvoinnissa, esim sairaudet ja infektiot

– Liiallinen tai liian vähäinen lääkitseminen

-Muutokset käytöksessä; vetäytyminen, masentuneisuus, vihaisuus

– Kykyjen nopea menetys kuten kävelykyky, inkontinenssi tai vuorovaikutustaitojen heikkeneminen

-Selittämättömät vammat; mustelmat, luiden murtumat, kaatumiset

– Epäsiistit elinolosuhteet          

-Tarkoitukseen soveltumattomat tilat, joissa esim turvallisuutta ei ole huomioitu riittävästi

Kaikki edellä listatut asiat voivat selittyä myös muilla tekijöillä kuin laiminlyönnillä. Huolet kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi mahdollisimman pian, sillä selvittely on silloin helpompaa.

Laiminlyönti on usein seurausta hoitokodin riittämättömästä resurssoinnista. Mikäli henkilökuntaa ei ole riittävästi, asianmukaista hoitoa ja palveluja ei aina tarjota ja virheitä tai onnettomuuksia sattuu useammin. Riittävän koulutuksen puute on toinen tekijä, joka voi johtaa laiminlyöntiin, koska hoitoa ei tällöin osata antaa asianmukaisesti tai oikea-aikaisesti.

Kun olet huolissasi hoidosta tai hoidon puutteesta, ryhdy toimiin!

  • Tuo huolesi esiin hoivakodissa. Keskustele henkilökunnan kanssa. Jatkuva ja varhainen yhteydenpito voi estää pieniä ongelmia kehittymästä isoiksi ja auttaa sinua muodostamaan hyvin yhteistyösuhteen henkilökunnan kanssa.
  •  Perehdy hoitosuunnitelmaan ja osallistu neuvotteluihin hoivakodissa. Seuraa, että hoitosuunnitelmaa noudatetaan.
  • Tilanteen jatkuessa, pyytä saada keskustella yksikön johdon kanssa. Kuuntele hoivakodin näkökulmia tilanteeseen, mutta pidä ensisijaisesti mielessäsi asukkaan hyvinvointi. Hoivakotien arkea voivat kuormittaa esim poissaolot, paperityöt tai rekrytointivaikeudet. Hoivakoti on kuitenkin vastuussa siitä, että jokainen asukas saa asianmukaista hoitoa ja palveluja.
  • Mikäli tämäkään ei auta, voit tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutuksen voi tehdä vapaamuotoisesti tai käyttämällä hoitopaikan lomaketta, joka useimmiten löytyy toimintayksikön internetsivuilta.
  • Muistutuksen jälkeen voi tehdä kantelun aluehallintavirastolle (AVI)
  • Mikäli huolesi vaatii mielestäsi nopeaa arviointia, voit tehdä huoli-ilmoituksen kuntasi sosiaalityöntekijälle, kuntien käytännöt huoli-ilmoitusten suhteen vaihtelevat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *